fredag, februari 09, 2007

Böcker som ser intressanta ut

Här är några av dem böcker som jag spanat in på senare tid men ännu inte kommit mig för att skaffa så att jag kan läsa dem.

  • Christopher Priest: Skenverk

    Ett tag funderade jag på om jag skulle fuska och se filmen istället, men jag är ingen filmperson. Det är väldigt sällan jag hinner komma mig för att faktiskt komma iväg till en biograf innan filmen jag tänkt se redan slutat gå.

  • John Ajvide Lindqvist: Pappersväggar

    Det här en novellsamling som har vissa anknytningar till författarens tidigare romaner Låt den rätte komma in och Hanteringen av odöda.

  • Stieg Larsson: Luftslottet som sprängdes

    Uppföljaren till Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden. Givet de två första delarna är det här en bok som jag kommer att köpa så fort jag ser den och börja läsa med en gång.

  • Stephen King: Insomnia, Black House, The Dark Tower del 5-7, The Colorado Kid, Lisey's Story, Everything's Eventual

    Jag har länge varit en stor vän av Stephen King, men jag har missat några av hans nyare titlar.

  • Piratbyrån: Copy Me

    Detta är en samling artiklar och copyright och fildelning som jag missade att köpa den här medan den fanns i tryck, men jag kan ju alltid ladda ner PDF-versionen.

  • Charles Stross: Accelerando

    Av vad jag läst om den här så ska den vara av ungefär samma idétäthet som Greg Egan brukar ha, och det är ju aldrig fel. Möjligen riskerar man att drabbas av overload när man läser.

  • Richard Morgan: Altered Carbon / 7-11 grader Celsius

    Richard Morgan är (tillsammans med John Ajvide Lindqvist) hedersgäst på nästa års Swecon.

  • Andreas Marklund: Skördedrottningen

    Skördedrottningen utges (liksom Skenverk ovan) av Järnringen som jag tycker verkar producera en väldigt välgjord utgivning.

  • Hal Duncan: Vellum

    Många har rekommenderat denna för mig och Hal Duncan är hedersgäst på Åcon, men dit lär jag knappast åka. Det behöver naturligtvis inte förhindra mig att läsa boken.

  • China Miéville: Un Lun Dun

    Uppenbarligen ska detta vara något slags YA-roman, men det gör mig inget. Jag har uppskattat alla Miévilles tidigare böcker, så denna ska jag läsa förr eller senare.



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Cissi sa...

Vet du ngt om när Stieg Larssons tredje ska komma ut? Jag hade inte ens hört titeln.

Hans Persson sa...

Det jag vet står på En annan sida.

Peter Ljungkvist sa...

Ahh, härligt att du vill läsa lite nytt Stephen King. Lisey´s Story har blivit mycket hypad av bl.a King själv. Han går så långt som att beskriva boken som den bästa han någonsin skrivit. Har inte läst den själv ännu, men det ska bli en upplevelse