söndag, oktober 15, 2006

Skrivande, eller snarare brist på det

Det är väldigt sällan jag kommer till skott att faktiskt skriva någonting. Eller, tja, jag skriver ju saker här och bokrecensioner och en massa saker, men det blir väldigt sällan av att jag skriver något skönlitterärt. Jag tror att jag gjorde mina första försöka att skriva skönlitterärt (utanför skolan) ungefär 1986 då jag producerade några stycken skräcknoveller. Den första av dem är en Lovecraftpastich, och den är unik av det jag skrivit så till vida att den faktiskt finns i tryck i antologin Svenska monster och annat otyg från det lilla och nu nedlagda förlaget Paradishuset. Upplagan var antagligen ett par hundra exemplar så det är inte någon storsäljare vi talar om, men det är i alla fall en riktig bok. Det häftigaste är att den är illustrerad av Hans Arnold.

Förutom den har jag producerat knappt tio noveller varav flera inte är mer än någon sida långa. Ingen stor produktion, direkt. Jag tycker om att skriva när jag väl kommer igång, men det är trögt att komma igång. När jag väl har kommit på en idé och börjat skriva brukar det flyta på bra, men att hitta något som jag tror är en fungerande idé brukar vara kämpigt, och det i sin tur gör att det i praktiken inte blir något skrivet alls.

Egentligen borde jag göra som rätt många författare säger att man ska: bara skriva i alla fall och se vart det leder. Med lite tur utkristalliseras en handling efter ett tag.

NaNoWriMo är ett projekt som jag sett sedan några år. Det går ut på att november är "National Novel Writing Month". Tanken är att alla som är som jag, tröga att komma till skott med att skriva, ska sätta upp som mål att skriva en roman under november. Det här projektet har anordnats sedan 1999. Förra året deltog 59000 personer och strax under 10000 uppnådde det utsatta målet att producera 50000 ord skönlitteratur under november. Man får inte börja i förväg, och man ska vara klar innan november är slut. Det finns däremot inga krav på att det ska vara bra, utan detta är en övning i att få någonting gjort. Jag måste erkänna att det är lite frestande att ge det ett försök.

Jag skulle naturligtvis kunna skylla på att jag har för lite tid för att hinna skriva en roman på en månad, men det är som sagt inga krav på att det måste vara en bra roman. ;-) Dessutom hade jag ju faktiskt tänkt att läsa japanska under hösten och den kursen blev inställd så rimligen borde jag ha en del tid över.

Ramsan säger "trettio dagar har november...", vilket innebär att man måste producera 1667 ord per dag för att komma upp till 50000 ord på en månad. Sett på det sättet låter det inte speciellt mycket. Sedan är det naturligtvis trevligt om orden man producerar faktiskt har någon form av vettigt sammanhang också. En handling är inte fel. Men rent mängdmässigt är det absolut inte oöverstigligt. Det här blogginlägget är redan ungefär 500 ord, exempelvis.

Andra bloggar om: , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har känt mig väsentligt lugnare vid tanken på min nästan obefintliga skönlitterära produktion sedan jag insåg a) hur många det är som skriver skönlitteratur, b) hur få av dem som drar in några pengar alls på sitt skrivande.

Det finns förmodligen betydligt färre svenska bloggare än svenska romanförfattare om man inte begränsar sig till dem som fått någon roman tryckt. Så det är ädlare att blogga än att romanera.

Anonym sa...

Tja, jag drar i alla fall in småsummor på skönlitterärt skrivande (noveller, inte romaner), vilket är mer än jag kan säga om bloggandet. Och då tar det senare ändå upp mer tid.

//JJ