söndag, oktober 01, 2006

BoardGameGeek, en egen ekonomi

Den som läst den här bloggen ett tag har säkert noterat att jag gärna länkar till BoardGameGeek. Det är en sajt som innehåller en massa information om och kring bräd- och kortspel.

Den är också intressant av ett annat skäl. Sedan länge har man ett internt valutasystem inom BoardGameGeek som kallas för GeekGold. Den som laddar upp information om spel som inte finns i databasen belönas med ett par GeekGold. För varje bild man laddar upp får man en GeekGold. En recension är värd ett par GG, och så vidare. Meningen är att man ska få något slags incitament att ladda upp mer information. Ju mer information som finns, desto mer intressant blir sajten.

För att GG ska fungera som incitament måste man dock kunna ha det till något. Fram till nyligen kunde man inte ha GG till så väldigt mycket. Om man inte ville synas i diskussioner bara med sitt användarnamn kunde man köpa sig en "avatar", det vill säga möjlighet att ladda upp en liten bild som visas på alla inlägg man skriver i debatter. Det är trevligt, men varje person behöver inte mer än en avatar, så det fungerar inte så bra. Har man väl köpt en kan man ändra på den senare utan att det kostar mer.

För ett litet tag sedan infördes möjligheten att kunna ge dricks till den som skrev väldigt bra inlägg eller laddade upp väldigt bra saker. Det är ett trevligt tillägg, men även den funktionen lider lite av att man inte har så stor användning av GG när man väl köpt sin avatar (förutom att ge som dricks till andra, då).

Nyligen löste man även detta problem genom att införa auktioner inom sajten. Skillnaden mot ebay är att valutan som används är GeekGold. Här kan man alltså köpa riktiga spel för låtsaspengar. Lite grand som att spela poker på nätet, fast tvärt om: där köper man låtsasspel för riktiga pengar.

Tyvärr sitter de flesta säljarna i USA så det kan bli lite onödigt dyrt med porto om det handlar om stora spel, men för mindre spel kan man få saker skickade ända hit. Häromdagen fick jag ett exemplar av Ohne Furcht und Adel skickat till mig i utbyte mot ett femtiotal GG. Jag har inte hunnit spela det än, men det är rankat som det 78:e bästa spelet på BoardGameGeek av de över 20000 spel som finns registrerade, så det bör vara rätt bra.

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant länk, ska genast spara den. Kan tipsa dig om min andra blogg jag driver, Skrivbordsgeneralen, skulle behöva någon som är lite insatt i bräd och kortspel.

http://wargames.blogsome.com/

Hans Persson sa...

Jag sätter upp den på läslistan. Av de inlägg jag tittat på hittills verkar den ha tyngdpunkten på de spel jag är minst intresserad av (krigsspel och datorspel), men det kanske bara är tillfälligt. Jag hänger med ett tag så får vi se hur det utvecklar sig.

Anonym sa...

Jag förstår, tänkte du kanske kunde tipsa lite, har själv bara nyligen fått upp ögonen för bräd och konfliktspel så jag är nubörjare i ämnet. Men det verkar och är onekligen kul.

Unknown sa...

Hej!

Vi har nyligen slaget upp portarna till ett nytt svenskt brädspels community. Kanske du vill bidra med lite brädspels/rollspels nyheter till siten?

kontakta oss isåfall vila www.bradspel.net

MVH
Jimmy