Ja, det är bra. Det är ett handelsspel. Man ska producera olika varor och sälja så dyrt som möjligt. När man fått pengar kan man antingen köpa fler produktionsenheter eller diverse andra byggnader. Övriga byggnader kan antingen ge poäng eller påverka produktionen hos saker man redan har.
Varje runda väljer man en roll (byggare, producent, handlare, etc). Den som väljer exempelvis byggaren får en fördel för att bygga den rundan. När hen har byggt får övriga bygga, fast utan fördel. Sedan väljer nästa person en roll och alla utför den handlingen. Det finns fler roller än spelare, så alla handlingar blir inte gjorda varje varv. Det är viktigt att fundera på att välja sin roll så att man får så stor nytta av sin fördel som möjligt, men också att se till att övriga får så lite nytta av den som möjligt. Ibland kan man inse att någon annan kommer att vara tvungen att välja en viss roll och på så sätt slippa att ta den själv och istället hinna med att göra något annat.
Jag gillar konstruktionen på spelet där allt görs med korten. Varje kort kan vara antingen en produktionsenhet eller en byggnad. Att tjäna pengar innebär att man får dra fler kort, och eftersom fler kort innebär fler valmöjligheter innebär det att man blir rikare. När man bygger något lägger man ut det kortet framför sig. Varje kort har en kostnad, och den betalar man genom att slänga andra kort från handen. När man producerar använder man kort som markörer på de av ens produktionsenheter som har producerat något.
Ett parti tar någonting i stil med en halvtimme, kanske lite drygt. Som alla bra spel måste man ideligen sitta och ångesta över vilket av ett antal olika saker man vill göra, eftersom man varken har resurser eller handlingar nog för att göra allt man vill.
2 kommentarer:
Recension? ÄDB?
Ja, det är bra. Det är ett handelsspel. Man ska producera olika varor och sälja så dyrt som möjligt. När man fått pengar kan man antingen köpa fler produktionsenheter eller diverse andra byggnader. Övriga byggnader kan antingen ge poäng eller påverka produktionen hos saker man redan har.
Varje runda väljer man en roll (byggare, producent, handlare, etc). Den som väljer exempelvis byggaren får en fördel för att bygga den rundan. När hen har byggt får övriga bygga, fast utan fördel. Sedan väljer nästa person en roll och alla utför den handlingen. Det finns fler roller än spelare, så alla handlingar blir inte gjorda varje varv. Det är viktigt att fundera på att välja sin roll så att man får så stor nytta av sin fördel som möjligt, men också att se till att övriga får så lite nytta av den som möjligt. Ibland kan man inse att någon annan kommer att vara tvungen att välja en viss roll och på så sätt slippa att ta den själv och istället hinna med att göra något annat.
Jag gillar konstruktionen på spelet där allt görs med korten. Varje kort kan vara antingen en produktionsenhet eller en byggnad. Att tjäna pengar innebär att man får dra fler kort, och eftersom fler kort innebär fler valmöjligheter innebär det att man blir rikare. När man bygger något lägger man ut det kortet framför sig. Varje kort har en kostnad, och den betalar man genom att slänga andra kort från handen. När man producerar använder man kort som markörer på de av ens produktionsenheter som har producerat något.
Ett parti tar någonting i stil med en halvtimme, kanske lite drygt. Som alla bra spel måste man ideligen sitta och ångesta över vilket av ett antal olika saker man vill göra, eftersom man varken har resurser eller handlingar nog för att göra allt man vill.
Skicka en kommentar