onsdag, augusti 02, 2006

Några frågor om böcker

Jag har fått en mem att bita i både från Fröken Bokmal och Tina, så här är svaren:

1) En bok som förändrade ditt liv?

Tja. Jag blev nog aldrig riktigt densamma efter att jag läste Sagan om Ringen någon gång på högstadiet. En bok (OK, en serie böcker) som på ett mer handgripligt sätt förändrade mitt liv (åtminstone i ett antal år) var regelböckerna till Advanced Dunegons & Dragons (AD&D).

2) En bok du läst mer än en gång?

Jag läser väldigt sällan om böcker, för det finns så många som jag inte ens läst en gång. Av dem som jag läst mer än en gång så är ett flertal av dem sådana som jag skrivit uppsats om eller liknande, så att jag behövt ha bättre koll på dem än vanligt (Dracula, 'Salem's Lot, Frankenstein, Macbeth, ...). Några böcker som jag läst om utan sådana motiv är William Gibsons Neuromancer, Anne Fadimans Ex Libris och Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?

Shakespeares samlade verk står sedan länge på min hylla med olästa böcker och tittar på mig, och jag har hittills läst väldigt lite av den, så den kan väl passa. Den borde räcka ett bra tag.

4) En bok som fick dig att skratta?

Godtycklig bok av Terry Pratchett, exempelvis.

5) En bok som fick dig att gråta?

Den var svårare. Jag kommer inte på något på rak arm.

6) En bok du önskar hade skrivits?

Något i stil med Common Sense for Dummies skulle definitivt behövas.

7) En bok som inte borde skrivits?

Nej. Det finns massor med böcker som jag inte tycker om personligen, men om någon tycker att de är värda att skriva så är det inte min sak att stoppa dem. Naturligtvis finns det också en massa böcker som förfäktar åsikter som jag inte håller med om, men det är inte ett argument mot boken i sig. Jag kan argumentera mot åsikterna när jag stöter på dem utan att för den sakens skull tycka att man inte ska få publicera dem.

8) En bok du just nu läser?

De två böcker jag läser mest i just nu är The Magus av John Fowles och The Black Dahlia av James Elroy.

9) En bok du tänkt läsa?

Jag har en hel vägg i arbetsrummet full med böcker som jag inte har läst. En bok som jag hade hoppats att jag skulle hinna läsa över sommaren är nyöversättningen av Härskarringen. Jag har inte ens börjat än så jag vet inte om jag blir klar innan sommaren är slut, men jag ska i alla fall snart påbörja det återseendet. Jag läste den gamla svenska översättningen av Åke Ohlmarks i början av 1980-talet och sedan den engelska utgåvan några år senare. Jag har inte läst om böckerna sedan dess, även om jag lyssnat på BBC-dramatiseringen, SRs dramatiseringen, sett både Ralph Bakshis och Peter Jacksons filmer samt läst en hel massa böcker om Tolkien och hans värld.

10) Skicka vidare till fem personer!

Dominik
Johan J
Åka
Nea
Johan A
Calle

Matte har som synes aldrig varit min starka sida...

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här må vara en fulversion, men:

1) En bok som förändrade ditt liv?

Böcker som fenomen har haft en enorm påverkan på mitt liv. Vad det gäller enskilda böcker däremot ... idéerna som format mig, mitt liv och mina principer kommer i allmänhet från min omgivning och diskussioner med andra människor utan att ha filtrerats genom papper och trycksvärta. Böckerna som fick mig att börja läsa vissa saker, visst, men det är förmodligen bara för att de råkade komma först i ordningen. Jag kan egentligen inte peka ut någon enskild bok på det sättet, men Barnens lexikon i fyra band har sannolikt haft en del med att väcka min fascination för kunskap i allmänhet att göra i mycket ung ålder, så jag antar att den får ses som viktig.

2) En bok du läst mer än en gång?

Finns tragiskt nog förmodligen åtminstone ett par hundra sådana, trots att det finns hur många andra böcker som helst som jag skulle vilja läsa. Men ibland behövs det faktiskt för att upptäcka nya saker och se dem ur andra vinklar (Shakespeares samlade verk, som Hans nämnde, till exempel, har jag läst ett par gånger och tyckt att det funnits poäng i det varje gång). Fast det gäller naturligtvis långt ifrån alla. Säg Joseph Conrads Heart of Darkness, om en titel nu skall väljas.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?

Riktigt, riktigt tjock kombinerad grammatika/lexikon som behandlar något intressant utdött språk.

4) En bok som fick dig att skratta?

Neverwhere, Neil Gaiman.

5) En bok som fick dig att gråta?

Har mig veterligen aldrig hänt.

6) En bok du önskar hade skrivits?

En enkel nybörjarbok i gotiska anpassad för elever som saknar ingående kunskap om språkvetenskapliga termer.

7) En bok som inte borde skrivits?

Alla som bara ätit liv medan frustrerade författardrömmar gått i kras och bidragit med mer bitterhet än glädje. Majoriteten av alla böcker som skrivits, alltså, antar jag.

8) En bok du just nu läser?

Jag läser sällan böcker just nu. Jag tycker inte om att lägga ifrån mig dem olästa, alltså läser jag dem allt som oftast från pärm till pärm.

9) En bok du tänkt läsa?

Tusentals.

//JJ