måndag, mars 30, 2009

Escape Pod 187: Summer in Paris, Light from the Sky

Escape Pod 187 är Summer in Paris, Light from the Sky av Ken Scholes.

Det här är en alternativhistoria med Adolf Hitler i huvudrollen, men den handlar inte om hur Tyskland vinner andra världskriget. I själva verket förekommer inte andra världskriget alls. Hitler är (precis som i verkligheten) en misslyckad målare. Han kommer till Paris 1941 för att måla (inte 1940 som erövrare), och han träffar en alkoholiserad Ernest Hemingway, Charlie Chaplin och Charles de Gaulle (som driver en bar).

Interaktionen mellan de här personerna fungerar bra, och den alternativa värld som man får glimtar av i bakgrunden är också intressant. Historien presenteras i form av diverse dokument som rör Hitler (biografier, artiklar, etc), och även titlar och författare av de här dokumenten avslöjar att den här världen har många olikheter mot vår.

Vad som är lite ovant mot mycket annan alternativhistoria är att man vad jag noterade inte får någon indikation på vad det är som var den avgörande skillnaden i historien som gjorde att världen blev så här istället för som vi ser den. Det måste vara något som ligger ett tag tillbaka i tiden, men jag lyckas inte lista ut vad det kan vara. Även om det finns många skillnader mellan novellens värld och vår så finns det också en del saker som trots det är konstanta, så på sätt och vis kan man se den här alternativhistorian som ett argument för att vad som händer i stor skala trots allt är förutbestämt, även om mindre detaljer skiljer. Det är nog dock en onödigt deprimerande läsning. Hur som helst är det här en läsvärd historia.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Dr M sa...

En av de klart bättre Escape Pod-novellerna på ett tag, tycker jag. (Med reservation för att jag brukar lyssna på dem medan jag cyklar till och från institutionen och därmed inte alltid är helt uppmärksam - och ibland helt enkelt tappar tråden och missar hela poängen med en berättelse, och det är inte alltid jag orkar börja om.) Inte helt invändningsfri, men på det hela taget både välskriven och idémässigt intressant. Just det som du pekar på, om att historien i stora drag gärna blir som den blir -- en markant skillnad mot många andra alternativhistoriska idéer, där man snarare tänker sig att små förändringar kullkastar hela skeenden. Ett av det viktigaste budskapen i Summer in Paris är väl kanske just det, att den europeiska antisemitismen inte började med Hitler, och att den inte var begränsad till Tyskland -- och därav följer det som vi så gärna vill bortse ifrån, att det är allmänna attityder och idéströmningar som är det verkligt farliga, inte de enskilda galningar som blir till dess ledare.

Mina invändningar mot novellen är att Scholes går lite till överdrift med att ge historiska personer nya, och mindre glamorösa, liv. Historien hade varit mer effektfull om han nöjt sig med att ändra Hitlers livsöde, och kanske Hemingways (eftersom hans roll som katalysator är central), men lämnat Charles de Gaulle och Charlie Chaplin utanför. Det blir lite Ankeborg över det när han ska klämma in allihop.

Dr M sa...

P.S. Andra världskriget händer ju faktiskt fortfarande i novellen också. Skillnaden är att det börjar några år senare och med andra utlösande faktorer än i verkligheten.