Fram till nu så har Akademibokhandeln försökt att upprätthålla en priskonkurrens med nätbokhandlar som Bokus och Adlibris på bästsäljarna, men man har nu bestämt sig för att det ger för lite och kostar för mycket, och ger nu upp den taktiken. Man höjer alltså priserna på bästsäljarna och hoppas på att de ska sälja i alla fall, trots priser som ligger 50:- över övriga bokhandlar och 80:- över nätbokhandeln.
Det finns alltid utrymme för riktiga bokhandlar, men jag tror att det är rätt tänkt att inte konkurrera med nätbokhandlarna på de riktiga storsäljarna. De som vill ha dem billigt kommer att beställa dem på nätet efter att ha letat upp det bästa priset via bokfynd.nu eller motsvarande tjänst. Andra som har bråttom och inte vill vänta på leverans med posten kommer att handla sådana böcker i mataffären eller på macken, och de kan behandla hela sitt boksortiment som lockvaror vilket bokhandeln naturligtvis inte kan göra.
Akademibokhandeln ska istället satsa på att sänka priserna på det boksegment som ligger under bästsäljarna. Det är alltså böcker som rätt många känner till och läser, men som inte ingår i det väldigt smala sortiment som finns i en mataffär (vår ICA-butik har ett utbud på ungefär tjugo titlar). Om man kan återta det här sortimentet från nätbokhandeln återstår att se, naturligtvis.
Problemet för tegelhandlarna är att de inte bara har en nackdel när det gäller att konkurrera om priset. De behöver också kämpa mot problemet med den långa svansen: tack vare att de inte behöver betala för butiksutrymme så kan nätbokhandlarna erbjuda ett mycket större sortiment, och enstaka exemplar av väldigt många titlar ger en rätt stor omsättning. Om en vanlig bokhandel ska erbjuda sina kunder böcker som de inte har i lager så måste de beställa dem, och den fördröjning och det extra besök i affären som det förfarandet innebär gör att de allra flesta kunder kommer att välja att beställa boken själva istället, för då får de boken levererad ända hem och antagligen billigare.
Det som tegelhandeln kan erbjuda som nätbokhandeln inte kan göra lika enkelt är kompetens: man kan hjälpa till att ge kunderna tips och information om böckerna. Det förutsätter naturligtvis att man har personal som verkligen är intresserad av böcker.
Andra bloggar om: böcker, marknadsföring, akademibokhandeln
Technorati tags: böcker, marknadsföring, akademibokhandeln
intressant.se
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Jag tror de gör rätt i det. De värsta storsäljarna (Dan Brown, Lapidus, ...) blir billigast som lockvara hos mataffärerna ändå; det är inget man går till bokhandeln för att betala extra för.
Å andra sidan, en bokhandel är rätt plats för något som inte heller nätbokhandlarna kan erbjuda så bra, att titta på och jämföra olika böcker om samma sak, kanske bläddra lite...Sånt som en "Andra som köpt den här köpte även-funktion" inte hjälper till med.
Jag håller med. Å andra sidan kan jag ibland sakna en "andra som köpt den här boken köpte även"-funktion i en riktig bokhandel; den brukar vara ett rätt bra sätt att hitta liknande författare de gånger man vill ha något att läsa och inte gjort sitt hemarbete i förväg.
Ja, bokhandeln skulle behöva förnya sig. Alldeles för sällan ser man tematisk skyltning. Varför inte Fuglesang (astronauten) bredvid Liftarens väg till galaxen? Det är bara nytt som gäller.
Hej! Det här hör absolut inte på något sätt till Akademibokhandeln, men jag går och funderar på en bok jag läste i mellanstadiet (sisådär femton år sedan), och jag blir galen snart! Jag tänkte att du kanske har någon ledtråd.
Kommer ju naturligtvis bara ihåg brottstycken, men det var något slags fantasyhistoria om en ung tjej (?) som upptäckte en mystisk varelse som hon följde efter i mörkret om kvällarna. Framsidan föreställde en stenstod i ett öppet landskap under en stjärnhimmel, och titeln hade något konstigt påhittat ord i sig, som skulle ha kunnat vara något med "mörk...". Typ murikad, mokhiril, mörkiral, mumrikod, mohikan...
Jag ser precis den där boken framför mig, men kan inte för min värld förmå hjärnan att pussla ihop titelbokstäverna överst på omslaget, och det är MYCKET frustrerande!
Jag håller tummarna för att du eller någon som läser din blogg kan hjälpa mig att reda ut det här mysteriet.
Tack så länge!
Jag arbetar i en Akademibokhandel i södra Sverige. Jag tycker att det är hemskt att man först sparkar kunnig personal, och sedan i stället tar in olika sorters praktikanter som verkar vara helt borta. Som inte vet något alls om litteratur.
Inte blir det bättre av att den nya butikschefen inte _heller_ vet något om litteratur. Det enda han kan något om är att sälja. Han håller pep-talks med oss om att vi inte längre ska upplysa kunden om var han kan få tag i sin bok om vi inte har den, utan i stället ska vi försöka sälja på honom något "liknande". Vi ska tänka "sälj, sälj, sälj" hela tiden (ordagrant citat). Det är helt _hemskt_!
Dessutom ska vi sälja allt möjligt annat förutom böcker: te, kaffebönor, godis, servetter, leksaker, doftljus... Det blir helt skräpigt när man blandar dessa artiklar med böcker i hyllorna!
Skicka en kommentar