fredag, juli 27, 2007

Var miljövänlig - bli vegetarian!

Att äta kött är antagligen ett större miljöhot än trafiken. Köttproduktionen är en stor källa till koldioxidutsläpp, och dessutom ökar förbrukningen. 1990 åt en svensk i snitt 27 kilo kött medan siffran numer än omkring 43 kilo. Den som vill vara snäll mot miljön kan alltså med fördel övergå till att bli vegetarian. Den som inte riktigt har karaktären för det kan åtminstone se till att äta ekologiskt kött istället för vanligt fulkött eftersom redan det drar ner utsläppen med 40% då de ekologiska djuren äter gräs istället för kraftfoder. Dessutom bidrar de till att bibehålla ett öppet haglandskap med mycket blommor och insekter, och det är ju inte fel det heller.

Jag har inte gått så långt som till att bli vegetarian än, men jag har definitivt minskat på min köttkonsumtion. Jag äter gärna vegetariskt när det går, men det är inte lika populärt hos alla i familjen så att gå över helt skulle innebära en hel del dubbellagande av mat.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

8 kommentarer:

Helena sa...

Känns bra att läsa detta och vara vegetarian. Jag blev inte helvegetarian direkt, men köttgillandet har försvunnit mer och mer. Nu kan jag verkligen bli äcklad av köttlukt och köttsmak, även om jag kan bli sugen på t.ex. kyckling ibland. Som tur är finns det jättegoda vegetariska kycklingbitar nu, kul att se att utbudet förbättras! Fast färdigmat och halvfabrikat är fortfarande riktigt dyrt i vegetariska varianter, tyvärr.

Hans Persson sa...

Nu vet jag inte vad det är för vegetariska kycklingbitar du pratar om, men det jag tycker att de flesta brukar mena är rätt likt kyckling är quorn, och det tycker jag är rätt trist.

På det hela taget tycker jag att vegetarisk mat blir bäst om den låter bli att försöka efterlikna köttmat. "Vegetarisk [nånting]" är sällan eller aldrig lika gott som den icke-vegetariska varianten, åtminstone inte för någon som är van vid den icke-vegetariska varianten och förväntar sig någonting i stil med den.

Anonym sa...

Bli miljövänlig bli vegitarian??? Struntprat! Hur mycket av dina grönsaker och substitut har du koll på? Nej ät kött men ät smart.

Helena sa...

Quorn är fruktansvärt trist, det håller jag med om. Jag menar Hälsosports "kycklingbitar" av soja. Har aldrig provat så bra veggoprodukter som Hälsosports.

Du har rätt i att färdigmaten som efterliknar kött inte är den roligaste vegetariska kosten. Bäst vegetarisk mat är givetvis den man lagar helt själv, även om jag gärna slänger i mig en sojakorv eller två när jag inte orkar laga mat. Dessutom kan det vara praktiskt att kunna använda klassiska köttrecept på ett vegetariskt sätt utan att behöva vara jätteuppfinningsrik.

Björn sa...

Jag försöker också dra ner på köttätandet och öka på andelen grönsaker, mer för att få en balanserad kost än för att rädda miljön får jag väl tillägga.

Jag tycker också att det är bättre med vegetarisk mat som inte låtsas vara kött. Något av det sorgligaste jag sett var en griljerad rova som skulle gälla för julskinka.

Hans Persson sa...

Noctivagus: När det gäller grönsakerna handlar jag dem KRAV-märkta och/eller närodlade så långt det går, så dem tycker jag att jag har bra koll på. Quorn, sojaprodukter och liknande känns lite mer okontrollerbara, däremot.

neofob sa...

Vegetarisk mat bli, som du säger, mycket godare om man släpper tanken på att det skall se ut som eller smaka som ickevegetarisk mat. Vilket får mig att tänka på att det var för länge sedan jag åt på Andrum.

Anonym sa...

Synd, jag trodde faktiskt att rubriken var ironisk...