torsdag, februari 16, 2006

Cecilia Wennerström: Sagan om Rand

Sagan om Rand är Cecilia Wennerströms första roman och även den första delen i vad som numer är en serie på tre delar (jag vet inte om det ska bli fler).

Fantasyserier är ju inte direkt något nytt, men jag tycker inte att den här känns som alla andra. Handlingen börjar i vår värld men huvudpersonen Petra Bravo förflyttas snart genom en tidsreva till fantasyvärlden Rand. Den är dock inte riktigt som de flesta andra fantasyvärldar. Här är det helt naturligt att använda datorer, och några av de olika raser som finns är resultatet av genmanipulation av andra raser. Jag tycker att det var ett trevligt grepp, även om jag vet att en del fantasyläsare retar sig på det eftersom sådant inte ska finnas i fantasy. I alla fall inte i klassisk high fantasy. Det tycker jag mest är ett problem med klassisk high fantasy. Redan genreetiketten säger ju att det ska handla om fantasi, och då känns det helfel med strikta ramar för vad som får ingå. Ju fler nya fräscha idéer desto bättre.

Språkmässigt sticker boken inte egentligen ut åt något håll. Den har inte några direkta problem men inte heller något fantastiskt lysande språk. Jag kan passa på att påpeka att jag har ett exemplar av den första utgåvan. Om man köper boken idag så får man en andra uppdaterad utgåva där språket ska vara polerat (jag kan dock inte uttala mig om den eftersom jag inte sett den).

Ord visor, 2003
236 sidor
ISBN: 9188675726

technorati tags: , ,

Inga kommentarer: