torsdag, februari 02, 2006

Bloggar, bloggar, överallt bloggar

När jag först stötte på bloggar var ordet inte uppfunnet. Jag tror att de första "proto-bloggar" jag läste var Karens och MCs (som båda är nedlagda sedan länge). Detta var i slutet av 1990-talet. Då var det inget problem att surfa runt till de sidor jag ville läsa någon gång ibland och titta om det tillkommit något nytt. Allt efter som tiden gick blev sidorna fler och fler och folk började skriva oftare, så det blev jobbigt att flänga runt till massor av ställen.

Som tur är har någon listig person hittat på RSS som gör det lättare att hålla reda på sånt här utan att behöva göra en massa manuellt arbete. För ett litet tag sedan hittade någon annan smart person på Google Reader som är en RSS-läsare. Det har iofs funnits RSS-läsare långt tidigare, men den här tycker jag är trevligare än dem jag provat tidigare. Finessen med en RSS-läsare är att den håller reda på en vad man har läst tidigare och visar bara nytillkomna nyheter. Att den sedan är webbaserad gör att jag kan logga in på den var jag än är och läsa mina senaste nyhetsrubriker, oavsett om jag är hemma, på jobbet eller på ett webbcafé.

Eftersom det här numera fungerar väldigt smidigt så är det lätt att man lägger till fler och fler nyhetsflöden till sin egen personliga nyhetssamlare. Min lista över prenumerationer i Google Reader innehåller just nu 69 poster. Det låter mycket, men de flesta uppdateras inte så ofta. I praktiken är det en handfull av dem som står för volymen av nyheter (primärt nyhetsrubriker från Corren och DN).

Nedan följer en listning av alla de nyhetsflöden jag prenumererar på. Kanske du också kan hitta något intressant?

Personliga bloggar och liknande


A.R.Yngve's "Notes Toward Becoming A Better Writer", apel, aronsson's Photos, awahlbom, Beyond the Beyond, Bokmonstret, carbonated ink, carbonatedink, cdybedahl, darnia, David Nessle, Du är vad du läser, En författares dagliga dos av ångest, Erik Forsberg's Own Domain - Blog, esoj i bloggtrsket, gnapp, Humla, ianmcdonald, jennyaxe, jlms, jophan, Ka-Ka's Photos, kjn, krfsm, lsjoberg, läst och tänkt i Annien, Månhus beta (David Hall), Mnskensdans, mrhedgehog, neofob, neofob's Photos, Néablog, ptrrkssn, sbogoro, suaveswede, Tanktratt, thette, Ture Plsson's Photos, tuwr, zrajm

Nyheter


Corren.se - Östergötland, Dagens Nyheter

Jobbrelaterat


The Jeff Pulver Blog, Voxilla

Datorrelaterat


del.icio.us, ecmanaut, Gaim news, Google Talkabout, Greaseblog, kuro5hin.org, Official Google Blog, Slashdot, Some assembly required, use Perl:

Projekt Runeberg


Projekt Runeberg, Senaste nytt från Projekt Runebergs wiki, Vem är vem? Biografiskt forum, Teknikforum, Humor - proofreaders have more fun, Test

Science fiction-relaterat


Fanspan, LSFF

Diverse


Boing Boing, Daisuki: nyheter, Daisuki: animenyheter, Daisuki: manganyheter, linghem - Everyone's Tagged Photos, malmslätt - Everyone's Tagged Photos, Rymdimperiet

3 kommentarer:

Anonym sa...

Google Reader i all ära... prova denna: http://www.rubrikportalen.se/

Hans Persson sa...

OK, nu har jag provat lite. I jämförelse med Google Reader (eller Bloglines, för den delen) är Rubrikportalen otroligt primitiv. Den verkar inte hålla reda på vad jag har läst, bara vilka flöden jag är intresserad av. Det verkar inte gå att importera flöden från någon annan läsare (via OPML, exempelvis), så om jag ska byta till Rubrikportalen måste jag manuellt knappa in mina 69 flöden där istället, trots att jag har alltihopa i en OPML-fil. Om jagväljer att läsa ett flöde som ingen annan tidigare valt så blir jag ombedd att kategorisera det. Det är ju bra att man kan kategorisera sina flöden, men här verkar det bara vara den som lägger upp ett flöde som kan göra det. Alla andra måste hålla till godo med den som lade upp flödets klassificering.

Klart underkänt.

neofob sa...

Just nu ser det dessutom ut som om Rubrikportalen inte finns längre. (Jag får någon sorts defaultsida som indikerar att innehållet är borta.) Webbplatser som inte finns är inte alls lika bra som webbplatser som finns.