torsdag, december 03, 2009

2009-96: Alan Moore & Eddie Campbell: From Hell

Jag har långt ifrån läst allt som Alan Moore skrivit, men jag har inte blivit besviken än. Det är ingen tvekan om att även From Hell är ett mycket imponerande verk, men det drabbar mig inte på riktigt samma sätt som Watchmen och V for vendetta gör.

From Hell är en version av berättelsen om Jack the Ripper. Detta sedan över 100 år olösta seriemord har gett upphov till en massa olika teorier genom åren, och Alan Moore har läst in sig på alla varianter och plockat russinen ur kakan när han satt ihop sin version av hur det hela gick till. Över huvud taget är det här ett fruktansvärt väl researchat verk. Det finns ett massivt efterord där Moore går igenom sida för sida vad av det han skrivit som faktiskt är sant (både för handlingen och för miljöerna), vad som följer någon specifik teori (där det finns flera konkurrerande) och vad som är helt uppdiktat. Det här är riktigt intressant läsning, men det gör också att det nästan känns som om det är en faktabok man läser.

Det här är det främsta problemet med From Hell. Det är välgjort och det är vederhäftigt, men det känns på något sätt blodfattigt (bildligt, då...). I viss mån kan man tro att det också kan ha att göra med att man redan från början vet att ett antal kvinnor kommer att dö på blodiga sätt, men jag brukar inte vara känslig för spoilers. En bra bok håller för att läsa om, så att man vet hur det går behöver inte vara ett problem.

Samtidigt har man inte tråkigt medan man läser. Miljöerna är fantastiska; man känner sig nästan förflyttad till det skitiga, fattiga elände som Londonstadsdelen Whitechapel var vid den här tiden -- ungefär samma miljö som Charles Dickens skrivit mycket om. En detalj som jag tycker mycket om är att Moore väver in massor av andra företeelser i texten. Här finns Buffalo Bill med sin kringresande västernshow, här finns Robert Louis Stevenson som får idén till Strange Case of Dr. Jekyll & Mr. Hyde, här finns en ung Aleister Crowley, här finns en uppsjö av mystiska frimurare, Oscar Wilde och det brittiska kungahuset. Däremot förekommer inte (vilket inte är helt ovanligt i Jack the Ripper-sammanhang) Arthur Conan Doyle och/eller Sherlock Holmes.

På slutet finns även ett bonusavsnitt där Moore går igenom hur Jack the Ripper-myten blivit vad den är idag. Han presenterar kronologiskt de olika aktörerna, vem som berättat vad för vem, vilka böcker som publicerats och vad det fått för effekt på myten. Riktigt intressant!

Alan Moore & Eddie Campbell: From Hell
Top Shelf Productions, 2008
opaginerad
ISBN: 978-0-9585783-4-9

Andra bloggar om: , , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , , ,
intressant.se

2 kommentarer:

neofob sa...

Jag kommer förmodligen att läsa om "From Hell" Jag gillade den skarpt och vill få bort besvikelsen efter att ha sett den usla filmatiseringen.

Hans Persson sa...

Jag tyckte att filmen var rätt schysst (jag såg den innan jag läste boken). Däremot kan jag förstå att den är en besvikelse om man förväntar sig att den ska ha samma handling som boken...