torsdag, april 23, 2009

Unni Drougge släpper en ljudbok fritt på Pirate Bay

Unni Drougge har släppt sin senaste bok som ljudbok på The Pirate Bay. Hon har spelat in den själv och tar emot donationer via PayPal.

Det är Världsbokdagen i dag och naturligtvis kul att se ett så här bra initiativ lagom till det. Ännu intressantare är att Unni Drougge också publicerar en artikel på Newsmill där hon beskriver sina åsikter om förlagsvärlden i dag, nedladdning, och så vidare.

Hon verkar komma fram till ungefär samma sak som Daniel Åberg, men han uttrycker det tydligare:
Pirate Bay skriver att det här är den första av många kommande produkter som ska ges ut på samma sätt, de ska skapa en speciell katalog för material som distribueras unikt via deras sajt. Om fler författare följer i Drougges fotspår undrar jag hur ljudboksbranschen hanterar det. Om fler åtminstone någorlunda etablerade författare börjar producera ljudalster på egen hand – och om den tekniska kvaliteten blir bra nog – har de all anledning att bli rejält svettiga. Om ljudböcker förvandlas till en marknadsföringsprodukt vars syfte främst är att öka medvetenheten om ett författarskap för att sälja fler “riktiga” böcker [...], dras mattan undan för förlagens affärsmodell.


Jag tror att han slår huvudet på spiken här. Musikbranschen har inget att frukta från nedladdning om man bär sig rätt åt: man kan få in licenspengar via tjänster som Spotify och nedladdning fungerar som utmärkt gratis reklam för lajvspelningar. Bokbranschen tror jag också kommer att klara sig rätt bra, för pappersboken är en bra teknologi; billig och användarvänlig, inga batterier som kan ta slut och ingen dyr eboksläsare man riskerar att slarva bort på tåget.

Ljudboksbranschen har däremot ett problem. Precis som musikbranschen har de en produkt som går att kopiera utan några problem och utan försämring. Till skillnad från musikbranschen så är en ljudbok något som de flesta konsumerar en gång istället för att som med musik lyssna på om och om igen. Kopiering är med andra ord verkligen ett problem. Jag tror att Daniels postulerade skifte från ljudböcker som en egen produkt till ljudböcker som reklam för ett författarskap är en mycket trolig utveckling. Av de läsare jag pratar med så verkar de flesta vara mest intresserade av pappersböcker, och jag tror att huvudmarknaden kommer att finnas där inom överskådlig framtid. Att släppa ljudböcker fritt för att sälja fler pappersböcker kommer att vara en god affär.

Förlorarna kommer att vara ljudboksförlagen som istället för att sälja ljudböcker till priset av en inbunden bok eller mer kommer att få se ljudböcker släppas gratis av författarna. Som vanligt i den digitala ekonomin är det de onödiga mellanhänderna som förlorar, och för oss konsumenter är det en bra utveckling.

Även IDG har kommenterat detta.

Andra bloggar om: , , , , , ,
Technorati Technorati tags: , , , , , ,

1 kommentar:

Mårten sa...

Det känns som att du och jag är bokbloggosfärens drivande krafter i det här :) För en gångs skull hann jag dock före dig, även om mitt inlägg var mycket kortare!