Halting State är Charles Stross i sitt rätta element. Det är nära framtid och full frontal nerdity. Jag misstänker att den som inte har någon bakgrund alls inom internet och gaming kommer att känna sig en smula bortkommen. För oss som vet vad det handlar om är det å andra sidan kul.
Handlingen baserar sig på ett bankrån, men inte vilket som helst. De som rånar banken är ett gäng orcher med en drake som eldunderstöd. Banken som rånas ligger i Avalon Four, en virtuell spelvärld. Redan i dag förekommer banker som konverterar mellan traditionell valuta och spelvaluta, så konceptet att råna en spelbank för att tjäna pengar är inte speciellt långsökt.
Vad som gör livet lite mer komplicerat för personerna som ska lösa brottet är att det verkar som om de magiska föremål som stals ut bankens förvaringsboxar har flyttats till andra spel för att göra dem svårare att spåra. Ju mer de snokar i vad som har hänt desto större ser konspirationen ut att vara.
Handlingen alternerar mellan tre personer: Sue Smith som är polis, Elaine som hanterar bedrägerier på ett försäkringsbolag och Jack som är kodapa. Ganska snart går deras tre handlingstrådar ihop, men berättandet fortsätter att alternera mellan deras olika perspektiv.
Detta är en av de saker som är mest ovant med Halting State. Den utspelar sig i en virtuell spelvärld, och boken gör vad den kan för att följa den stilen. Precis som i spelen sätter spelaren i fokus så placerar boken läsaren i handlingens centrum genom att (likt spelen) berätta allting i andra person presens. Det är ovant och jag var lite osäker på hur det skulle fungera tillsammans med en struktur som hoppar mellan tre olika personer, men jag tycker att det fungerar utmärkt. Kanske inget som jag vill se ofta, men i en bok som till stor del utspelar sig inuti interaktiva datorspel tillför greppet en extra närvarokänsla.
På en rent poetisk nivå ska man inte förvänta sig några revolutioner i den här boken, förutom det nämda perspektivet och det faktum att en del av dialogen är på skotska. Den som vill ha en trovärdigt uttänkt nära framtid med massor med flippade men ändå rimliga idéer har däremot hittat helt rätt bok. Stross strösslar som vanligt texten med idéer. En del av dem är bärande för handlingen medan andra bara är skoj detaljer i bakgrunden, men även en del av de senare skulle räcka för att bygga en bok runt. Det är bara att spänna fast säkerhetsbältet och insupa drygt 300 sidor koncentrerad future shock.
Charles Stross: Halting State
Ace, 2007
324 sidor
ISBN: 9780441016075
Köp boken från Bokus så får jag lite provision.
Läs mer om boken på bokrecension.se.
Andra bloggar om: böcker, läsning, sf, science fiction, charles stross, halting state, spel
Technorati tags: böcker, läsning, sf, science fiction, charles stross, halting state, spel
intressant.se
måndag, augusti 18, 2008
2008-78: Charles Stross: Halting State
Etiketter:
böcker,
charles stross,
halting state,
läsning,
science fiction,
sf,
spel
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
För mig som älskar både Stross och datorspel verkar det vara en underbar bok. Önskelistan växer.
Skicka en kommentar