lördag, juni 13, 2009

Svensk Bokhandel, hösten 2009

Nu har Svensk Bokhandels höstnummer kommit, och därmed kan man gräva ner sig i drivorna av höstens bokutgivning och se om man hittar något kul. Naturligtvis gör man det:

Chris Anderson: Gratis (Modernista)
Alla digitala tjänster kommer förr eller senare att tvingas att konkurrera med gratisalternativ -- hur hanterar man det?

Ulla Wagner: Det drömda Japan (Carlsson)
Fotobok med bilder från Japan i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Björn Höglund: Alla spelar spel (Historiska media)
Spelens historia, men också nostalgi och historian om folkhemmet.

Bodil Jönsson: Tio tankar om tid: Tio år senare (Brombergs)
Hur påverkar nåbarheten vårt liv? Hur ser man förändring när man befinner sig mitt i den?

Art Spiegelman: Maus (Brombergs)
En av de bästa serieromaner jag läst: Art Spiegelmans berättelse om hur hans far genomlever förintelsen, berättad med judarna som möss och nazisterna som katter. Lysande.

Dmitrij Gluchovskij: Metro 2033 (Ersatz)
Moskva ligger i ruiner efter ett kärnvapenkrig och folket flyr ner i tunnelbanan för att komma undan mutanter och monster. Det låter som en riktigt saftig dystopi, och är även första delen av tre.

Joakim Pirinen: Kvarteret Loket (Galago)
Samlade serier 1979-2009.

Junji Ito: Uzumaki (Galago)
Japansk skräckmanga låter intressant. Jag har läst en del om den tydligen rätt annorlunda japanska skräcktraditionen men inte hunnit prova den än.

Joyce Carol Oates: Älskade syster (Albert Bonniers)
Oates baserar sig på ett mord i en dysfunktionell familj ur verkligheten men ger den ett eget tänkbart slut.

Dan Brown: Den förlorade symbolen (Albert Bonniers)
Uppföljaren till Da Vinci-koden, så det här är boken som du inte kommer att kunna undå att höra talas om med mindre än att du tillbringar de närmaste fem åren under en sten.

Camilla Läckberg: Fyrvaktaren (Forum)
Nästa del i den pågående serien om poliserna i Fjällbacka, som vanligt med saker som dyker upp ur historiens dimmor.

Fredrik Sträng: K2 - på liv och död (Forum)
Ett klätteräventyr som går snett. Jag kommer aldrig att bestiga världens näst högsta berg, men det är kul att läsa om dem som gör det.

Lars Svensson, Dan Zetterström & Killian Mullarney: Fågelguiden (Bonnier Fakta)
Om du bara ska ha en fågelbok så är det denna. Det är tveklöst den bästa fältguide jag sett hittills, nu i reviderad upplaga.

Åsa Schwarz: Nefilim (Schibsted)
En thriller med miljöaktivister, mord och hackers? Jag är på!

Andrew Taylor: Böcker som förändrade världen: De 50 viktigaste böckerna genom tiderna (Ordalaget)
Böcker om böcker är ett säkert kort för att intressera mig.

Kazumi Yumoto: Vänner (Tranan)
Tre unga pojkar börjar spionera på en gammal gubbe i hopp om att han ska dö eftersom de aldrig sett någon död person. Istället blir det början på en ovanlig vänskap.

Andreas Roman: Någon i din säng (Natur och Kultur)
Hon är en framgångsrik författare, men i verkligheten är hon förskräckligt ensam. En natt vaknar hon av att det ligger någon i hennes säng.

Taichi Yamada: Främlingar (Natur och Kultur)
En man möter personer som ser ut som kopior av hans föräldrar som är döda sedan länge, och även andra han träffar verkar vara spöken.

Stephen King: Det mörka tornet (Bra böcker)
Den sjunde och avslutande delen i Kings monumentala boksvit om det mörka tornet. Jag har faktiskt inte hunnit läsa hela serien än, men snart ska det bli av.

H. P. Lovecraft: Fasansfulla händelser i Dunwich (Bakhåll)
Floden av Lovecraftböcker på svenska fortsätter, här med efterord av kännaren Mattias Fyhr.

Stephenie Meyer: Genom dina ögon
Det ska bli intressant att se om horderna av Twilight-fans kommer att förvandlas till sciencefictionläsare av den här boken, för den handlar om utomjordingar.

Bokhora, red: Album (Norstedts)
En boktidskrift, gästredigerad av bokhororna.

Anders Kaliff: Dracula och hans arv (Efron och dotter)
En djupdykning i Draculamyten, både i fiktion och i verkligheten.

C. J. Håkansson: Köttets undergång (Vertigo)
Jag måste erkänna att jag inte hunnit läsa hans första roman än, men däremot några av hans kortare texter i Eskapix. Jag får se till att komma ikapp, för nu är det dags för en uppföljare.

David Benedictus: Tillbaka till Sjumilaskogen (Bonnier Carlsen)
Jag har skrivit om den här auktoriserade uppföljaren till Nalle Puh förut, men frågan är om det verkligen är en bok som borde finnas? Å andra sidan måste jag nog titta lite i den för att se om man lyckas behålla känslan från de ursprungliga böckerna (jag tror inte det, men man vet ju aldrig).

Scott Westerfeld: De rätta (Bonnier Carlsen)
Det här är den avslutande delen i trilogin som började med Ful och Ful eller snygg?. Mer utseendefixering och mer dubbelspel i framtiden. Jag gillar de första två, så jag kommer att läsa även denna.

Andra bloggar om: ,
Technorati Technorati tags: ,
intressant.se

2 kommentarer:

Rikard sa...

Dmitrij Gluchovskij: Metro 2033 och Andreas Romans skall läggas på minnet... till en början med.

Patrik Centerwall sa...

Dan Brown: Den förlorade symbolen (Albert Bonniers)
Uppföljaren till Da Vinci-koden, så det här är boken som du inte kommer att kunna undå att höra talas om med mindre än att du tillbringar de närmaste fem åren under en sten.


Aldrig förr har det känts så lockande att bosätta sig under en sten... ;-)