söndag, augusti 21, 2005

En dag i spelandets tecken


Igår blev det mycket spel. På förmiddagen värmde Henrik och jag upp med att spela lite Magic: the Gathering. Efter det åkte vi (utom Cecilia som skulle på födelsedagspoolparty) till Merry och Quest. Vi inledde med pannkakor och spelade sedan Puerto Rico vilket ingen utom värdarna spelat tidigare. Efter förklaringen kändes det som en väldig massa saker att hålla reda på, men när man väl kom igång var det inte alls så farligt. Helt klart ett spel jag gärna spelar flera gånger. Man ska driva plantage och handla med det man producerar, samtidigt som man bygger upp byggnader man behöver.

Strax innan vi var klara åkte Camilla iväg för att hämta Cecilia från kalaset, och vi andra som blev kvar spelade Villa Paletti. Varje spelare har ett antal pelare som man ställer ut på spelplanen, och sedan lägger ett tak på. Sedan ska man använda en krok för att plocka ut så många av sina pelare som möjligt och ställa dem ovanpå taket. När ingen kan få ut flera pelare lägger man på ett nytt (mindre) tak och fortsätter likadant. När det rasar vinner den som har mest poäng på den översta nivån. Man måste naturligtvis vara stadig på handen, men man måste också tänka på hur viktfördelningen ser ut. Jag missade det, så jag raserade tornet. Jag hade en av mina pinnar som jag ville flytta upp stående helt öppet, så jag tog bort den utan att titta så mycket (det var ju inget ovanför den). Vad jag inte tänkt på var att de flesta pinnarna var i andra änden, så när jag lyfte bort min pinne vek sig tornet åt andra hållet eftersom motvikten försvann.

Samtidigt med Puerto Rico spelade Camilla också några partier Kloakråttan med Martin, den tid han inte tittade på Aristocats.

När vi kom hem spelade Henrik och jag några partier Magic till, och sedan avrundade Camilla och jag dagen med ett parti Ticket to Ride till kvällsfikat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Med tanke på all spelerfarenhet som verkar finnas i den familjen kanske det vore en tanke att själv konstruera spel??